Хто і як перевіряє безпеку євроблях і американських «битків» в Україні.

Хто оцінює технічний стан імпортних автомобілів з пробігом.

За останнє десятиліття Україну буквально заповнили старі машини з-за кордону. Це і скандально відомі євробляхи, і автомобілі з американських аукціонів, а також транспорт з Кореї, Грузії та інших країн. Деякі з них пройшли митне очищення і отримали реєстрацію всередині країни. Багато ж досі пересуваються на іноземних номерах або ж перебувають у технічно несправному стані: десь обсяг вихлопів перевищує всі допустимі норми, десь викликають занепокоєння стан кузова або ходової частини.

Для пересування по дорогах загального користування власники таких авто зобов’язані зареєструвати його в сервісному центрі МВС, отримати техпаспорт і держномери. І тут є свої суворі вимоги. Особливо це стосується безпеки експлуатації транспортного засобу.

Європейське регулювання.

Обов’язковим документом у процедурі держреєстрації ввезеного і вже розмитненого авто є сертифікат, який підтверджує відповідність транспортного засобу його конструкції і технічній документації заводу-виробника.

Хто може оцінити, наскільки автомобіль відповідає цим вимогам? Багато хто помилково вважає, що зробити це можуть механіки на СТО. А тепер правильна відповідь.

По суті сертифікація (оцінка відповідності) авто — це державна функція контролю безпеки транспортного засобу.

Вона суворо регламентується правилами, причому не тільки українськими, але і європейськими. У 1987 році Україна в складі СРСР приєдналася до Женевської угоди 1958 року, а в 2000-му підписала її (з урахуванням змін від 1995 р.) вже як суверенна держава. У 2001 році компетентним органом, відповідальним за виконання угоди, стало Міністерство транспорту (правонаступником згодом стало Мінінфраструктури). Крім того, на Мінтранс поклали контроль над технічним регулюванням у сфері допуску до експлуатації, використання та ввезення колісних транспортних засобів. Водночас було визначено порядок затвердження єдиних технічних приписів, викладених у Правилах ЄЕК ООН для України.

Головний сенс сертифікації (оцінки відповідності) транспортного засобу — в тому, що сертифікат відповідності дозволяє допуск до експлуатації авто в Україні. Своєю чергою, державна реєстрація в сервісному центрі МВС допускає автомобіль до пересування по дорогах.

Процедури оцінки відповідності нових і «старих» авто відрізняються.

Для сертифікації нових авто виробники або дилери збирають так званий еталонний автомобіль, перевіряють його на відповідність усім необхідним вимогам, визначеним у Правилах ЄЕК ООН. Потім новинка отримує сертифікат типу, виданого компетентним органом, нотифікованим в ЄЕК ОНН в межах Женевської угоди 1958 року. Після чого виробник має право самостійно підтверджувати відповідність вже серійних екземплярів цих автомобілів, а всі країни — учасники цієї угоди повинні визнавати ці сертифікати.

Сертифікація автомобілів з пробігом. Обов’язковою умовою для реєстрації ввезеного авто з пробігом і основною функцією сертифікації є перевірка його конструкції на відповідність технічній документації виробника і Правилам безпеки ЄЕК ООН, схваленим в Україні.

На орган сертифікації покладено відповідальність визначення категорії автомобіля і відповідності екологічному стандарту ЄВРО, які вносяться сервісним центром МВС в державну базу даних і в реєстраційні документи.

Орган сертифікації ухвалює рішення або на підставі протоколу випробувань виробника, або на підставі протоколу випробувань лабораторії, яка володіє необхідною матеріальною базою, компетентним персоналом і акредитована національним органом акредитації.

Чому неможливо сертифікувати авто на звичайному СТО?

Звичайна діагностика на СТО і спеціальні випробування для сертифікації відрізняються. На СТО майстер проводить огляд і дає суб’єктивний висновок про придатність транспортного засобу до експлуатації. Орган сертифікації оцінює і підтверджує відповідність авто технічній документації виробника.

Крім того, матеріально-технічна база випробувальної лабораторії значно відрізняється від СТО. Є обов’язкові випробування, які просто неможливо зробити в умовах СТО. Наприклад, випробувальна лабораторія повинна мати в наявності спеціальне обладнання певного класу точності, зокрема для вимірювання шуму, рівня вихлопів, показників світлотехніки. Також у лабораторії мають бути еталонні шаблони для перевірки правильності розстановки сидінь.

Крім перевірки кількості і правильності встановлення крісел, засобів безпеки пасажирів і/або кріплення вантажів, перевіряється наявність переобладнання, не передбаченого конструкцією, та інші показники.

До речі, фахівців, які можуть провести оцінку авто за більш ніж 140 правилами ЄЕК ООН, в Україні лічені одиниці. Для того, щоб отримати право бути органом сертифікації, необхідно мати у своєму складі акредитовану випробувальну лабораторію зі спеціалізованою матеріально-технічною базою, пройти тривалу процедуру акредитації та протягом усього періоду роботи відповідати жорстким вимогам до випробовувального устатковання та компетентності фахівців.

Для довідки: нотифікованих ООН органів сертифікації в Україні всього два: ДП «Державний автотранспортний науково-дослідний і проектний інститут» та ДП «Всеукраїнський державний науково-виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів». Ці підприємства мають тривалий досвід в оцінці відповідності, необхідну технічну базу, компетентний навчений персонал і європейське визнання.

Крім державних, в Україні діє ще близько 14 акредитованих органів, які можуть видавати сертифікати відповідності колісних транспортних засобів. І потрапити навіть у їх ряди досить складно через високі вимоги, які закріплені українським законодавством відповідно до європейських стандартів.

Вигоди для водіїв. Навіщо необхідно повторно сертифікувати в Україні іноземний автомобіль відомого бренду, який вже отримав сертифікат в країні виробництва і пройшов схожі процедури? Чому для ввезеного в Україну автомобіля з пробігом ми не можемо визнати європейські, американські або азійські документи, видані на новий автомобіль при першій покупці? І ось тут варто сказати кілька слів про практичну вигоду такої діагностики.

Україна є учасником Женевської угоди 1958 року, отже, зобов’язана визнавати результати оцінки відповідності всіх учасників угоди. Тому нові транспортні засоби, які надходять у дилерські мережі від заводів-виробників, питань при державній реєстрації в сервісному центрі МВС не викликають.

Автомобілі, які вже були у використанні, для держреєстрації зобов’язані знову пройти випробування в лабораторії і отримати сертифікат відповідності. Конструкція авто, яке експлуатувалося, наприклад, на дорогах Німеччини і через деякий час експортується в Україну, може відрізнятися від технічної документації заводу-виробника. Так буває, якщо експлуатація відбувалася в агресивних умовах або ж якщо авто переобладнали: замінили світлотехніку на нештатну, засоби безпеки, «чипували», «перепрошивали», додавали або знімали крісла або різні кріплення, ставили нештатне ГБО або інше обладнання, і багато іншого.

Екологічний клас ЄВРО у ввезеного автомобіля за документами від виробника може бути ЄВРО-5, а після пробігу випробування можуть «показати» відповідність ЄВРО-4. Отже, в техпаспорті будуть відображені актуальні показники.

До того ж можна зазначити, що європейські країни намагаються на законодавчому рівні будь-яким способом позбуватися старих авто. Тому імпорт таких автомобілів є дуже популярним бізнесом, який, на жаль, не завжди ведеться сумлінно. Український покупець може і не підозрювати, які сюрпризи піднесе йому «свіжопригнана» обновка. І виявити добре замасковані дефекти можуть тільки експерти, які проводять оцінку відповідності (сертифікацію) транспортних засобів.

Отже, шляхом сертифікації держава забезпечує контроль щодо недопущення на дороги України небезпечних авто.

Висновок. Сертифікат відповідності транспортного засобу є обов’язковою умовою для державної реєстрації, а також доказом того, що на момент держреєстрації власник імпортного автомобіля виїжджає на українські дороги на технічно справному та безпечному транспортному засобі. І це ще одна складова євроінтеграційного курсу України, яка активно адаптує свою нормативну базу до норм ЄС.

Джерело: Новое Время. Бизнес

Інші новини